Pomoc při uplatňování práv klientů
Práva klientů
Etický kodex – obecné zásady práv klientů
Práva klientů
Domov pro seniory Hortenzie plně respektuje základní lidská práva klientů vyplývající z obecně závazných norem a pravidel občanského soužití. Základní lidská práva a svobody se zaručují všem lidem bez rozdílu.
Ochrana práv našich klientů je velmi důležitým prvkem v činnosti zaměstnanců ve vztahu k jedinečnosti člověka a ve vztahu k vlastní bezpečnosti klienta Domova. Nejdůležitějším úkolem nás všech
je rozpoznávat a znát individuální potřeby našich klientů a zodpovědně k této problematice přistupovat.
Specifické povinnosti, které se týkají zabezpečování práv a svobod jsou součástí výkonu práce každého zaměstnance v souladu s vnitřními pravidly Domova.
Etický kodex – obecné zásady práv klientů
Za nejdůležitější práva klientů Domova považujeme:
- právo na ochranu a respekt k soukromí
- právo na ochranu osobních a citlivých údajů (podle zák. č. 101/2000 Sb.)
- právo na svobodnou volbu při rozhodování
- právo na podávání stížností nebo připomínek na poskytované služby
- právo na přijímání návštěvy
- právo na nakládání se svým časem
- právo na ochranu před jakýmikoliv formami zneužívání
(včetně zcizení peněz, osobních věcí nebo majetku) - právo na aktivní spoluúčast při rozhodování o své osobě
- právo na kvalitní ošetřovatelsko-rehabilitační péči
(při respektování individuálních zvláštností klienta)
Zaměstnanci, který by se dopustil jakýchkoliv forem zneužívání klienta nebo jeho majetku, hrozí postih např. v oblasti:
- správně-právní – finanční sankce
- občansko-právní – možnost vymáhání satisfakce ze strany klienta
- pracovně-právní – zrušení pracovního poměru
- trestně-právní – rozhodnou orgány činné v trestním řízení